Nyhed
30. jan. 2024 | 12:33

Chris Rock skal instruere amerikansk Druk

Foto | Matthias Clamer

Komikeren Chris Rock viste med sin rolle i fjerde sæson af Fargo, at han har flair for det dramatiske såvel som det komiske, og som instruktør har han en biopic på vej om Martin Luther King Jr. 

Kendt standupkomiker overtager for Thomas Vinterberg i kommende genindspilning af Oscar-vinderen, der produceres af Leonardo DiCaprio.

Af Frederik Hoff

Når Hollywood opdager, at en film har klaret sig godt på verdensplan helt uden at være amerikansk, går de straks i gang med at lave deres egen version.

For selv om Thomas Vinterbergs Druk vandt en Oscar for bedste internationale film i 2021 og blev nomineret for bedste instruktion, er filmen stadig på dansk, og de fleste amerikanere orker ikke læse undertekster.

Da det kort efter Oscar-triumfen blev meddelt, at Leonardo DiCaprio ønskede at producere et amerikansk remake med sig selv i Mads Mikkelsens hovedrolle, vagte det vrede fra mange danske og udenlandske fans.

”Hollywood tror, at det at fjerne underteksterne er idé nok til en genindspilning. Så vil jeg gerne lave Amélie uden undertekster. Hvor er mine millioner af kroner?” skrev en bruger på det sociale medie X, der dengang hed Twitter.

Vinterberg var dog selv glad for idéen på grund af DiCaprios ”integritet og begavelse”.

Nu bliver filmen en realitet, og den produceres af DiCaprios produktionsselskab Appian Way sammen med Makeready for distributionsselskabet Fifth Season, mens Vinterbergs instruktørstol overtages af Chris Rock, skriver mediet Deadline.

Karriere som instruktør
Rock kendes bedst som en af USA’s største standupkomikere, skuespiller i blandt andet Grown Ups-filmene – og offer for en herostratisk berømt lussing fra Will Smith under Oscar-uddelingen i 2022.

Men han har også instrueret tre komediespillefilm, alle med sig selv i hovedrollen.

Med rollen som gangsterfamiliefar i Fargo – sæson 4 viste Rock, at han også har sans for drama, der ud over humoren er en vigtig del af Druk. Som instruktør er han desuden i gang med at lave en biopic om Martin Luther King Jr.

Det officielle amerikanske cast er endnu ikke offentliggjort.

Men det virker sandsynligt, at både Chris Rock og Leonardo DiCaprio spiller med som en del af gymnasielærerfirkløveren, der beslutter sig for at leve deres liv i konstant alkoholberuselse.

Appian Way har været co-producent på en række af DiCaprios største film – The Wolf of Wall Street, The Aviator og The Revenant m.fl.

Meget dansk kultur
En stor del af bekymringen omkring remaket blandt fans lader til at være, at Druk skildrer en meget specifikt dansk drukkultur.

I Ekko #86 fortæller Thomas Vinterberg om dengang hans amerikanske kollega Jane Anderson kom på besøg og lærte om søløb – en dansk disciplin, hvor gymnasieelever løber rundt om en sø og drikker en kasse øl.

Med pluspoint, hvis man kaster op synkront.

Den chokerede amerikaner spurgte, hvad politiet sagde til det og fik svaret, at de gjorde ikke noget, for gymnasielærerne var jo tilstede!

Remakes er sjældent gode
Den kultur eksisterer ikke på samme måde i det generelt mere puritanske USA. Så filmfolkene må være kreative, hvis den amerikanske film skal blive en succes.

Danske film er hyppigt blevet genindspillet på amerikansk, men det er sjældent gået godt.

Ole Bornedals Nattevagten blev til Nightwatch – med ham selv i instruktørstolen – Bille Augusts Stille hjerte blev til Blackbird, Susanne Biers Den eneste ene blev til The One and Only, og Tomas Villum Jensens Kærlighed ved første hik blev til The First Time.

Skuespilleren Jake Gyllenhaal har efterhånden mange gange stået i spidsen for remakes af danske film. Han gjorde det i Brothers (Brødre), Ambulance (Ambulancen) og senest The Guilty (Den skyldige).

Hvem ved, om Gyllenhaal også finder vej til den amerikanske udgave, der endnu ikke har fået en titel.

Kommentarer

Thomas Vinterberg i Ekko #86

Stort interview med Thomas Vinterberg om Druk og dansk alkoholkultur i Ekko #86.

Bestil magasinet her.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko