Nyhed
20. jan. 2010 | 13:22

Filmbranchen vil scanne publikum

Ny teknologi giver producenter og PR-folk mulighed for at dykke ned i tilskuerens hjerne.
Af Andreas Ebbesen Jensen

Hvis bare jeg kunne komme ind i hovedet på publikum!

Den tanke er der nok mange producenter og filmskabere, der har haft, når deres film er gået i halvtomme sale, og anmeldelserne har resulteret i smådryp i stedet for stjerneregn.

Men måske er der håb forude. Det amerikanske firma Mindsign Neuromarketing er i gang med at udvikle en ny teknologi.

Teknologien hedder Neurocinema og benytter sig af den nyeste videnskab inden for hjernescanning - de såkaldte MRI-scanninger - til at måle publikums følelsesmæssige reaktioner på en film.

Særpræget filmvisning
”Jeg ville se, hvor præcise vi kunne blive,” fortæller den amerikanske producer og selvudnævnte Neurocineast Peter Katz til CNN.

Han satte skub i projektet, da han fik overtalt en frivillig til at gennemgå en MRI-scanning, imens hun så nogle udvalgte sekvenser af hans horrorfilm Pop Skull.

Under den noget særprægede filmvisning målte videnskabsfolkene hos Mindsign Neuromarketing aktiviteten i hjernens følelsescenter  — også kendt som amygdalaen.

Når følelser som frygt, glæde og sorg blev aktiveret, lyste amygdalaen op på en computerskærm, hvor dataen fra MRI-scanningen af testpersonens hjerne blev opmagasineret og bearbejdet.

Uundværlig viden

Neurocinema kan altså videnskabeligt dokumentere, i hvor høj grad en scene engagerer publikum følelsesmæssigt. Det er uundværlig viden i en filmbranche, der bliver stadig mere nådesløs, mener Peter Katz.

”De store studier i Hollywood mærker et større pres på, at deres film skal give genlyd hos publikum. I dag kan man dræbe en film over Twitter, så vi bliver simpelthen nødt til at opfylde publikums behov,” siger han.

Den amerikanske instruktør James Cameron, der lige nu har lagt filmverdenen for sine fødder med 3D-eventyret Avatar, ser også muligheder i den nye teknologi.

”MRI-scanninger viser, at 3D aktiverer flere neuroner i hjernen, end 2D gør,” siger han til det amerikanske magasin Variety.

Grasten ikke imponeret

Vender man blikket mod Danmark, er der dog ikke den samme begejstring at spore over den nye teknologi.

”Jeg synes, det er sygt,” siger filmproducent Regner Grasten. ”Hvis man begynder at måle folk videnskabeligt, så tror man ikke på sin egen film.”

Regner Grasten påpeger, at testpersonen kan tænke på alt muligt andet under scanningen. Derfor kan den give nogle forkerte resultater.

”Jeg tror på the gut feeling , der har eksisteret i 200 år. Man bliver nødt til at mærke sin film. Neurocinema er bare en undskyldning for folk, der ikke kan lave en god film,” mener Regner Grasten.

Se Peter Katz fortælle om Neurocinema i videoen nedenfor:

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko