Artikler / Debat

21 - 30 ud af 66
Debat
06. jan. 2026 | 11:08

Ekkos anmeldelse bidrager til fordomme

Når en anmelder fjerndiagnosticerer en fiktiv hovedperson i en serie, skaber det stereotyper, der rammer folk med virkelige diagnoser.

Debat
20. dec. 2017 | 14:43

Del 1: Ta­lent­mas­sa­kren

Der er noget galt i filmdanmark. I to artikler fortæller instruktøren Jesper Maintz om sine oplevelser med Det Danske Filminstitut igennem tolv år. Men nu er det slut.

Debat
01. juli 2014 | 10:21

Arlien-Søborg: Malmros tager ikke ansvar

Trods Nils Malmros’ svar står Line Arlien-Søborg stadig ved sit Ekko-essay. Her løfter hun sløret for, hvordan en af de centrale scener i Sorg og glæde oprindelig var tænkt. Opdateret med duplik fra Malmros!

Debat
20. dec. 2017 | 14:43

Del 1: Ta­lent­mas­sa­kren

Der er noget galt i filmdanmark. I to artikler fortæller instruktøren Jesper Maintz om sine oplevelser med Det Danske Filminstitut igennem tolv år. Men nu er det slut.

Debat
30. juni 2014 | 09:58

Debat: Mere McDonald’s end film

Ifølge tidsånden afgør billetsalget, om en film er en succes eller fiasko. En instruktør tog en tur i Cinemaxx for at blive en del af statistikken – og tjekke biografkvaliteten. Her er hans beretning.

Debat
22. jan. 2017 | 22:00

Chefredaktør: Hovedet på bloggen

Efter heftig kritik forklarer Ekkos chefredaktør, hvordan magasinets bloggere arbejder uafhængigt af redaktionen.

Debat
09. jan. 2017 | 15:13

Sådan redder vi dansk film – og kvinderne!

Hvis jeg havde fået en krone for hver gang, en konsulent har sagt: ”Du skal kende kasserne,” ville jeg have haft pengene til en lavbudgetfilm. Instruktør om tilstanden i dansk film.

Debat
21. dec. 2017 | 01:28

Del 2: Ta­lent­mas­sa­kren

Der er noget galt i filmdanmark. I to artikler fortæller instruktøren Jesper Maintz om sine oplevelser med Det Danske Filminstitut igennem tolv år. Men nu er det slut.

Debat
03. okt. 2015 | 18:46

Hvorfor metervare, Biografklub Danmark?

Provinsbiograf spørger i åbent brev, hvorfor Biografklub Danmark byder sine medlemmer et så kedeligt metervareprodukt som Praktikanten.

Debat
18. feb. 2015 | 12:07

Debat: Anmelderen, der glemte at være barn

Hvordan anmelder man en børnefilm: Ved at tænke som et barn eller som sig selv? Anmelder Morten Vejlgaard Just mener, at det første er meningsløst. For han kan ikke huske, hvordan man gør.

© Filmmagasinet Ekko