Nyhed
18. apr. 2013 | 19:42 - Opdateret 19. apr. 2013 | 00:02

”Olof Palme” er ikke længere pædofil

Foto | Hoyte Van Hoytema
En Palme-lignende politiker har sex med en mindreårig prostitueret i den svenske Call Girl. Men nu er han censureret bort.

Der er indgået et forlig mellem Palme-familien og filmskaberne af den kontroversielle Call Girl. Fredagens visning på Cph Pix er i fare for at blive aflyst.

Af Daniel Pilgaard

Der lød et ramaskrig i de svenske medier, da filmen Call Girl havde premiere i november sidste år.

Filmen er inspireret af virkelige begivenheder i 1970’erne og handler om mindreårige piger, som blev lokket ud i prostitution i Stockholm. 

Sexkunderne kom vidt og bredt fra samfundets top, og en politisk skandale rullede, da landets justitsminister under statsminister Olof Palme, Lennart Geijer, viste sig at være blandt de betalende kunder. 

Det er fakta, men i Call Girl portrætteres en unavngiven statsminister. Han er en af de pædofile kunder i en sex-scene på et hotelværelse med filmens fjortenårige hovedperson. 

Hverken medierne eller Olof Palmes familie er i tvivl om, at den pædofile statsminister kun kan forestille Olof Palme. 

Ulovligt at vise originalen
Efter længere tids furore har filmens producent, Garagefilms International, nu indgået et forlig med Olof Palmes familie. Forliget betyder, at den originale version med den pædofile statsminister bliver ulovlig at vise. 

Forliget består af tre punkter, skriver Svenska Dagbladet

For det første skal filmskaberne indrømme, at de ikke har nogen dokumentation for, at Olof Palme var blandet ind i fortidens sexskandale. 

For det andet skal den kontroversielle hotelscene klippes om, så der ikke længere kan sættes lighedstegn mellem Olof Palme og pædofili. Familien har allerede godkendt en ny version og er nu villige til at lægge hele affæren bag sig, som er forligets tredje og sidste punkt.

Frustreret filmfestival
Men det skaber nu frustration hos Cph Pix, der har premiere på Call Girl fredag aften kl. 21 i Gloria, København. For den originale og kontroversielle version, som festivalen for længst har modtaget fra filmselskabet, er klargjort og parat til at blive vist. 

”Vi fik fløjet den nye version ind i går og har fået strenge ordrer på, at vi af juridiske grunde nu ikke må vise den originale udgave,” fortæller Cph Pix’ programchef Thure Munkholm til Ekko. 

At den udmelding pludselig kommer i sidste øjeblik, ærgrer Thure Munkholm. 

”Rent teknisk er det ikke bare lige til at skifte den ene version ud med den anden, og i værste fald kan det betyde, at fredagens visning må aflyses,” fortæller programchefen. 

Instruktør undlod at nævne forlig
Forliget mellem filmproducenten og Palme-familien blev ifølge svenske medier indgået for mere end en måned siden. Alligevel nævnte filmens instruktør, Mikael Marcimain, intet om det, da han i går blev interviewet af Filmmagasinet Ekko.

Tværtimod understregede han, at man bør holde fast i sin kunstneriske integritet.

”Sagen er jo, at jeg ikke påstår, at det er Palme i filmen. Der er træk, som er inspireret af ham, ligesom resten af filmens karakterer er inspireret af virkelige personer,” sagde Mikael Marcimain.

”Men hvis man sætter sig for, at det er de rigtige personer, ja, så virker det måske provokerende. Omvendt kan man jo heller ikke afvise, at det er sandt. For ingen ved jo, hvad der rent faktisk er sket,” fortsatte den svenske debutspillefilminstruktør, der havde stor succes med tv-serien Lasermanden.

”Skrækscenariet er jo den dag, at vi som kunstnere begynder at censurere os selv af frygt for, hvad medierne mener. Så dør kunsten jo,” understregede han.

Ekko har forgæves forsøgt at få en udtagelse fra såvel instruktøren som producenten om, hvorfor man har valgt at imødekomme Palme-familiens krav.

Vises fredag 19. april kl. 21.15 i Gloria (København), søndag 21. april kl. 11.30 i Grand (København) og kl. 16.30 i Øst for Paradis (Aarhus).

Kommentarer

Call Girl

Svensk thriller baseret på Bordellhärvan-skandalen om en prostitutionsring, der involverede toppen af svensk politik.

Premiere 9. november 2012 i Sverige.

Set af 130.000 i Sverige med en omsætning på tolv millioner svenske kroner.

Støttet af det Svenske Filminstitut. Samlet budget på 40 millioner svenske kroner.

Var nomineret til elleve Guldbaggar – den svenske filmpris – men vandt kun fire tekniske priser.

© Filmmagasinet Ekko