Cannes 2022
24. maj 2022 | 18:18

Prostitution er chokerende åbenlys i Iran

Foto | Nadim Carlsen
Den kvindelige journalist Rahimi (Zahra Amir Ebrahimi) går på jagt efter en seriemorder, der udser sig prostituerede i et mål på at rydde op i samfundet.

Holy Spider deler kritikerne i Cannes, men dansk-iranske Ali Abbasi har allerede nået sit mål: At lade kvinder være kvinder og gøre op med den islamiske stats barbariske straffesystem.

Af Nicki Bruun

Er Ali Abbasi en iransk, svensk eller dansk instruktør?

Der er mange fædre til en succes, og efter den opsigtsvækkende premiere på Holy Spider i Cannes er Abbasi blevet et stort navn på den internationale filmscene.

Han er født i Iran og flyttede i 2002 til Sverige for at studere arkitektur. Fem år senere tog han til Danmark og gik på Filmskolen. I dag bor Ali Abbasi på Vesterbro og har både iransk og dansk pas.

Svenskerne vil dog gerne gøre ham til en af deres egne, og siden instruktørens gennembrud med den svenske Grænse fra 2018 har også mange internationale medier omtalt ham som svensk-iransk.

Derfor var den svenske journalist og Ekkos udsendte interesseret i at høre om Abbasis tilhørsforhold, da en flok journalister mødtes til interview med instruktøren.

”Det kommer an på, hvilken dag du spørger mig,” siger Ali Abbasi med et grin, da han elegant undveg spørgsmålet.

”Jeg tager i hvert fald meget gerne imod finansieringen fra Danmark. Det fede ved film er jo, at det ikke handler om, hvilket land man kommer fra, men hvor man laver filmen.”

Chokerende research
Holy Spider foregår i den iranske millionby Mashhad, der efter Mekka er det mest populære mål for muslimers pilgrimsfærd.

Her går journalisten Rahimi (Zahra Amir Ebrahimi) på jagt efter en seriemorder – spillet af Mehdi Bajestani – der betragter det som sin hellige mission at rydde op i byen ved at slå kvindelige prostituerede ihjel.

Som research rejste Ali Abbasi med sin danske producer og fotograf, Jacob Jarek og Nadim Carlsen, til Mashhad. Her fik de at se, hvordan prostitution er hverdagen for nogle kvinder i den islamiske republik.

”Det var chokerende. To piger kom hen til os, og de har højst været femten år, men de sagde: ’Hvor skal I hen, må vi komme med og spise aftensmad med jer?’” fortæller Ali Abbasi.

”Prostitutionen er så almindelig og åbenlys, men den er underligt fraværende i iranske film. Når man er der, får man kastet det lige i ansigtet,” fortsætter instruktøren.

”På den måde er filmen meget præcis, men den giver ikke et nuanceret billede af Iran. Det her er en film noir, så det ville være mærkeligt, hvis der ikke var en masse kriminalitet i den dystre underverden, og hvis politiet ikke er korrupt.”

Dybtstikkende had
Dokumentaren And Along Came a Spider fra 2002 fortæller den sande historie om seriemorderen Saeed Hanaei, som filmens drabsmand er baseret på.

Ali Abbasi snakkede med dokumentarens instruktør Maziar Bahari om motivationen for virkelighedens morder. Svaret var til dels den religiøse tro, men havde han levet i et andet land, kunne han sagtens være drevet af noget andet.

”Det chokerende ved morderen i min film er, at han hverken er vildt ond eller særligt intelligent. Han er meget normal,” siger Ali Abbasi og fortsætter:

”Det var Saeed Hanaei også. Han havde kone og børn, der åbenbart elskede ham, og han blev beskrevet som en god nabo og en rar fyr at omgås. Og så var han altså seriemorder ved siden af.”

Instruktøren kalder dog også Holy Spider en film om et seriemordersamfund, hvor misogynien er stor og dominerende.

”Kvindehad er en del af fortællingen. Iran er et land, hvor misogynien har dybe kulturelle rødder. Sådan var det før revolutionen i 1979, og det har været det samme senere.”

”Men samtidig er Iran mærkeligt nok et land, hvor der på de højere uddannelsesinstitutioner er flere kvindelige studerende end mandlige. Kvinder er læger, ingeniører og alt muligt.”

Pisk inden henrettelse
Der er to iranske film i årets hovedkonkurrence på Cannes-festivalen. Og i juryen sidder landets førende instruktør, Asghar Farhadi, som har anlagt en privat ærekrænkelsessag mod en kvindelig instruktør, der risikerer piskeslag som straf.

Holy Spider har en absurd scene, hvor morderen skal straffes med piskeslag lige inden den planlagte hængning. Det blev virkelighedens drabsmand også idømt.

”Piskeslag er forfærdeligt, og dødsstraf er ikke noget, et civiliseret samfund burde gøre. Og alligevel sker det – også i USA,” siger Ali Abbasi.

”Ifølge den iranske straffelov kan man få piskeslag, selv om man er blevet idømt dødsstraf. Hvorfor fanden piske en mand, der skal henrettes lige efter? Det giver ingen mening, men det gør de.”

Mordets anatomi
Holy Spider har delt kritikerne i Ekkos stjernebarometer i Cannes.

Ekkos chefredaktør har i skrivende stund filmen som sin favorit til at vinde Guldpalmen. Mens to andre kritikere giver filmen en enkelt stjerne, hvorfor den lander med et beskedent gennemsnit på 2,3.

Modstanden mod filmen skyldes særligt de lange og voldsomme drabsscener, hvor kvinder bliver myrdet på bestialsk vis. Men Ali Abbasi anså det for nødvendigt at vise mordets anatomi.

”Jeg er ikke ekspert, men det tager lang tid at slå et menneske ihjel. Mere end 20-25 sekunder. Når man laver en film om vold er der nødt til at være en fysisk oplevelse,” siger instruktøren.

Han fik ikke lov til at optage filmen i Iran. Derfor måtte filmholdet gøre det i Jordan. Ali Abbasi er dog med egne ord ukuelig optimist, så han håber, at filmen bliver godt modtaget i Iran. Festivalpriser går han derimod ikke op i.

”Jeg elsker normalt priser, for de gør mit liv meget nemmere. Men denne gang er jeg helt ærligt ligeglad med at vinde priser,” siger Ali Abbasi.

”Jeg udfordrer den iranske filmtradition, hvor kvinder sover med tøj på, aldrig går på toilettet og heller ikke har sex. De gør vitterlig ikke andet end at snakke løs. Vi er lykkedes med at vise en anden side af Iran, og skulle jeg få en pris, vil det bare være en bonus.”

Trailer: Holy Spider

Kommentarer

Ali Abbasi

Født 1981 i Teheran, Iran.

Rejste i 2002 til Stockholm, hvor han studerede arkitektur.

Uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole i 2011.

Debuterede med den danske spillefilm Shelley i 2016.

Vandt i 2018 en pris i Cannes for svenske Grænse.

Er i hovedkonkurrencen på årets festival med iranske Holy Spider.

© Filmmagasinet Ekko