Nyhed
16. dec. 2013 | 12:00

Shortlist: Reception ta’r førstepladsen

Foto | Jesper Duelund
David Rousing spiller macho-gæsten, hvis temperamentsmæssige luner sætter receptionisten Victor på en prøve i Kristian Håskjolds nummer ét-film, Reception.

Læserne er faldet for et drama om en konfliktsky receptionist, der kæmper med en ubehøvlet gæst. Boblerne byder på telefonsex, romantisk voyeurisme og en stumfilm baseret på klassiker af Dostojevskij.

Af Claus Christensen

For anden uge i træk stryger en bobler direkte ind på førstepladsen. I sidste uge var det Anton Breums Skrå brædder, og i denne uge gentager Kristian Håskjolds Reception kunststykket.

Reception fortæller dramaet om den unge receptionist Victor, der bliver presset til det yderste af en ubehøvlet udenlandsk gæst, Dr. Ackerman. Samtidig forsøger Victor at hjælpe sin veninde Sofia, som han er hemmeligt forelsket i.

”Historien er inspireret af et møde, jeg havde med en gæst på et hotel, hvor jeg for to års tid siden havde en deltidsstilling,” skriver Kristian Håskjold til Ekko.

”Gæsten havde samme fandenivoldskhed som Ackerman, og jeg blev meget fascineret af denne karakter, som jeg på ingen måde kunne genkende mig selv i,” fortsætter den 24-årige instruktør, der beskriver sig selv som ”en sky fynbo”, der i sine yngre år ”bar rundt på en del konfliktskyhed”.

Overbevisende skuespil
Det er kontrasten mellem de to diametralt forskellige personligheder, den servile receptionist og den grænseoverskridende gæst, som er filmens enkle og effektive spændingsfelt.

Med et par vigtige afstikkere foregår dramaet i receptionen, timingen er rytmisk og fuld af musik og skuespillet overbevisende med en perfekt underspillet Mads Reuther som receptionisten, der kæmper for at opretholde sin professionelle facade og skifter stemmeføring, afhængig af om han betjener gæster eller taler privat med sin selvoptagede veninde.

Som macho-gæsten er David Rousing for meget uden at overspille.

Kort sagt, en lovende kortfilm af den selvlærte Kristian Håskjold, der pt. arbejder på en overnaturlig ungdoms-sci-fi-serie, som bearbejder behandlingen af psykisk syge i Danmark.

Højdespringeren og styrtdykkere
Receptions himmelfart støder Skrå brædder og Dirtbusters ned på anden- og tredjepladsen.

Jesper Isaksens gangsterfilm, No Exit, har fået blod på tanden og er ugens højdespringer. Fra sidste uges ottendeplads springer den op på en fjerdeplads.

Søren Balles urkomiske satire over et motivationskursus for arbejdsløse, Tomatprincippet, har sat sig solidt på femtepladsen i midten af feltet.

Johanna Stentorps Placebo var med sidste uges tiendeplads i overhængende fare for at ryge ud. Det har åbenbart fået filmens fans til at vågne op. Den går frem til sjettepladsen og mangler nu blot én uge for at blive en del af den eksklusive klub af film, der har gået tiden ud med de maksimale tretten uger på top 10.

Ungdomsfilmen Millennium og gangsterdramaet Palma falder ned på henholdsvis syvende- og tiendepladsen og er dermed i farezonen.

Men alt kan ske i denne uge, hvor vi som vanlig har nulstillet points for alle top 10-film og boblere. På her & nu-listen kan du foretage en øjebliksmåling time for time, og hvis du vil hjælpe din favorit til næste uges top 10, der offentliggøres mandag den 23. december klokken 12, skal du se filmen igen og give den stjerner på ny.

Telefonsex med twist
Det samme gælder de film, der ikke klarede cuttet til top 10, men som bobler videre i denne uge.

Her finder vi Martin Winthers Tal ikke, der var snublende tæt på en top 10-pladsering.

En ung kvinde giver telefonsex, mens hun drikker neskaffe, ryger cigaretter, klipper negle, spiser bær og læser ugeblade. Det er grotesk morsomt, men filmen har et overraskende twist, som giver løjerne en alvorlig tone.

”Jeg ville lave en film, som kun foregår på én location. Jeg ville se, hvor meget man kan fortælle, hvor man blot har én person i filmen. Det er kun mig og den kvindelige skuespiller Nanna Tange, og det var en fantastisk oplevelse at lave en fortælling under så simple vilkår,” skriver den produktive Martin Winther, hvis kortfilm At se sorg og Bedemanden kan ses på All Time Shortlist.

Let og finurlig – som en fransk film
Maj-Britt La Cours Park Close handler også om afstanden mellem to mennesker.

Ejendomsmægleren Jane belurer naboen Sean, som bor i lejligheden overfor, og som hun er forelsket i. Hun tør dog ikke tage kontakt, men da han dukker op på hendes kontor for at sætte sin lejlighed til salg, får hun travlt med at skræmme potentielle kunder væk.

”Umiddelbart lægger et emne som beluring måske op til noget tungere, som for eksempel voyeurisme og farlige psykopater,” skriver Maj-Britt La Cour i sit director’s statement og fortsætter:

”Men i det danske filmudvalg har vi masser af solide socialrealistiske film, hvor det handler om liv og død, brutale miljøer og incest. Derfor besluttede jeg at gøre den let og finurlig – som en fransk film.”

Det er i høj grad lykkedes med Park Close, som er La Cours afgangsfilm fra The National Film and Television School i London. Drømmerisk folder hun den romantiske komedie ud i et stiliseret, farvemættet univers, hvor hovedpersonens kejtethed går i spænd med hendes længsler. Det er en ren kærlighedsballet.

”Når jeg selv går tur gennem Kartoffelrækkerne en mørk vinteraften og ser huse med lys i vinduerne, kan jeg ikke dy mig for at kigge ind. Det ser altid så hyggeligt ud. Græsset er altid grønnere i andre menneskers verden,” skriver Maj-Britt La Cour.

Forbrydelse og straf i København
Den sidste film, der bobler på anden uge, er Johan Melins Rodion Raskolnikov.

Det er noget så usædvanligt som en stumfilm baseret på og opkaldt efter hovedpersonen i den russiske forfatter Dostojevskijs klassiker, Forbrydelse og straf.

”Da jeg blev kontaktet af musikeren Mathias Lissmyr, så jeg en mulighed for at lave film til musik – eller en film, som bliver fortalt i billeder. Det var også interessant at skabe en historie om en betragter, der skrider til handling,” skriver 34-årige Johan Melin.

Han blev uddannet på Den Danske Filmskole i 2005 og har siden lavet spillefilmene Preludium (optaget i ét take) og Profetia i den bedste nobudget-ånd.

Gensyn med Bang og Metz
Lige nu arbejder Johan Melin på en tv-serie om den svenske seriemorder Thomas Quick og er også i gang med at forberede sin næste spillefilm, der har titlen Misfits.

”Han er et kæmpe talent, som jeg tror får en storslået karriere i filmbranchen,” sagde Hollywood-manageren Shelley Browning om Johan Melin, da Ekko talte med hende for nylig. Store ord, men se Rodion Raskolnikov og døm selv.

Denne uge byder også på et gensyn med de to Shortlist-hitmagere, Aske Bang og David Metz, der bobler med to tidligere produktioner, Dværgen og luderen og Attention Kasimir. De får en selvstændig præsentation senere på ugen.

Top 10

1. Reception (instr. Kristian Håskjold)

2. Skrå brædder (instr. Anton Breum)

3. Dirtbusters (instr. René Odgaard)

4. No Exit (instr. Jesper Isaksen)

5. Tomatprincippet (instr. Søren Balle)

6. Placebo (instr. Johanna Stentorp)

7. Millennium (instr. Kristian Sejrbo Lidegaard)

8. Ung for evigt (instr. Ulaano Salim)

9. 9 meter (instr. Anders Walter)

10. Palma (instr. Frederik Louis Hviid)

Boblere

Dværgen og luderen (instr. Aske Bang)

Attention Kasimir (David Metz)

Park Close (instr. Maj-Britt La Cour)

Rodion Raskolnikov (instr. Johan Melin)

Tal ikke (instr. Martin Winther)

Julegrisen (instr. Rickard Stampe Söderström)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko