Nyhed
18. aug. 2020 | 18:43

Streamingtjenester får mere støtte i Danmark

Foto | TV 2
Marijana Jankovic spiller hovedrollen i TV 2-serien Norskov, hvis serieskaber og instruktør nu arbejder på hver deres serie for streamingtjenesten Viaplay.

TV 2 bliver udfordret på tronen som største støttemodtager fra Det Danske Filminstituts pulje til seriefiktion, hvor en række spændende projekter har fået penge.

Af Nicki Bruun

Coronakrisen har holdt danskerne indenfor med tv- og computerskærmene foran sig i store dele af 2020.

Streamingforbruget er derfor steget markant, og udviklingen afspejler sig i støttetildelingerne fra Public Service Puljen på Det Danske Filminstitut.

Her tegner streamingtjenester sig for næsten halvdelen af de støttebevillinger, der er blevet uddelt i år, skriver MediaWatch.

Det er en stigning i forhold til sidste år, hvor streamingtjenester stod for omkring en tredjedel af bevillingerne.

”Udviklingen udspringer af, at streamingtjenesterne vækster, og noget af det, man kan søge støtte til gennem puljen, er fiktion, som virker godt for streamingplatformene,” siger Claus Ladegaard, direktør for Det Danske Filminstitut, til Mediawatch.

”Eksempelvis har NENT en ambitiøs fiktionsstrategi, derfor søger de til en del projekter. Udviklingen af ansøgninger fra streamingtjenesterne har accelereret de seneste år.”

Lovende millioner
NENT – eller Nordic Entertainment Group – er det nordiske medieselskab, der ejer Viaplay.

Streamingtjenesten er repræsenteret tre gange på årets støttetildelinger i Public Service Puljen. De har fået et såkaldt letter of commitment – på dansk lovning om at modtage støtte – på otte millioner kroner til serien Elvira, der beskrives som et humoristisk krimidrama.

Elvira skal instrueres af Heidi Maria Faisst, der har stået bag afsnit af Arvingerne og Norskov, og bliver produceret af selskabet Sam Productions.

De andre potentielle Viaplay-serier, der har fået udviklingsstøtte og altså stadig er under arbejde, er to dramaserier med titlerne Bullshit og Karen.

Førstnævnte har som instruktør Milad Alami, som imponerede med spillefilmen Charmøren og har stået bag afsnit af Bedrag og Når støvet har lagt sig. Den anden er skrevet af Dunja Gry Jensen, der er aktuel som en af manuskriptforfatterne bag Vores mand i Amerika og skabte Norskov for TV 2.

Ingen erobrer
Netop TV 2 er stadig klart den største støttemodtager af pengene i Public Service Puljen. Tv-stationen tager de resterende otte pladser i puljen, DR som licensfinansieret ikke kan ansøge.

Eksempelvis har TV 2 modtaget udviklingsstøtte til Thomas Vinterbergs kommende sci-fi-serie Familier som vores og en dramaserie, der går under titlen Kongen af Kastrup.

De seneste år har streamingtjenesten HBO Nordic modtaget støtte til flere serier, som endnu ikke har set dagens lys.

Storsatsningen med en serieudgave af Bille Augusts Oscar-vinder Pelle Erobreren blev droppet efter at have fået det højeste støttebeløb nogensinde: 21 millioner kroner. Mens ungdomsserien Kamikaze fik en ny instruktør, da Annette K. Olesen højst overraskende forlod sit hjertebarn.

Fra Shorta til Uro
Blandt projekterne, som har fået udviklingsstøtte fra Public Service Puljen, finder man også titler af spændende talenter i dansk film.

De arbejder alle med tv- og streamingkanalen Xee, der er kendt for serier som Julie Rudbæk og Jesper Zuschlags 29.

Makkerparret Frederik Louis Hviid og Anders Ølholm, der snart har verdenspremiere på spillefilmdebuten Shorta i Venedig, arbejder på en krimiserie med titlen Uro.

Ekko Shortlist Awards-vinderen bag Ingen siger farvel, men alle forsvinder, Jonas Risvig, brygger på en ungdomsserie ved navn Drenge. Og Rikke Kolding – der lavede Ondt i røven for TV 2 Play – har fået støtte til dramady-serien Fantomfølelser.

”Udvalget af ansøgere er blevet større, i takt med at der er sket et skifte i genre i forhold til, hvad danskerne gerne vil se,” siger Kim Poul Christensen, mediechef hos Nuuday, der ejer Xee, til MediaWatch.

”Tv-serier er blandt det, mange gerne vil se, og det skaber automatisk en større efterspørgsel på netop det, som blandt andet streamingtjenesterne er interesseret i at kunne publicere på sin platform.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko