Nyhed
18. jan. 2017 | 15:24

Virtual reality for første gang i dansk tv

Foto | TV 2 Zulu
De fem venner i komedieserien Sjit happens har i fem sæsoner lavet gak og ballade, og i den sidste sæson kan man med hjælp fra virtual reality selv blive en del af gruppen.

TV 2 Zulu afprøver formatets potentiale med et 360-graders specialafsnit af tv-serien Sjit Happens.

Af Julie Mai Laursen

Den norske tv-serie Skam havde stor succes med at lade fortællingen flyde ud over tv-boksens kanter og give publikum mulighed for at blive en del af seriens univers.

På samme måde har TV 2 Zulus ungdomsserie Sjit Happens, om en gruppe unge i et kollektiv på Nørrebro, fra begyndelsen benyttet sig af en innovativ digital strategi og inviteret brugerne indenfor i universet.

Serien har således brugt seernes egne oplevelser fra det virkelige liv i fortællingen og inviteret fans op i den lejlighed, hvor kollektivet i serien har hjemme.

Op til premieren på femte og sidste sæson, som vises på TV 2 Play på mandag, tager TV 2 Zulu nu skridtet videre med et specialafsnit lavet i et 360-graders Virtual Reality-format.

Optagelserne er lavet med et 360-graders-kamera, der skiftevis er blevet spændt fast på hver af de seks skuespilleres hoveder. Seriens publikum får dermed mulighed for at opleve, hvad der er sket imellem sæson 4 og 5 fra hver af karakterernes perspektiv.

Første VR-serie i Danmark
På seriens Facebook-side kan man enten via mobilen eller igennem et par VR-briller benytte 360-grader-funktionen til at kigge rundt i lejligheden fra karakterernes forskellige synsvinkler. 

Hver vinkel åbner for nye fortællingsmæssige vinkler og afslører nye hemmeligheder.

Nordisk Film har tidligere eksperimenteret med en pop-up virtual reality-biograf i Palads, men det er første gang, at en tv-serie kan opleves i fuld virtual reality.

At 360-graders-kameraer bliver placeret på personerne og brugt mobilt, kender vi blandt andet fra Johan Knattrup Jensens Skammekrogen og Ewa – sidstnævnte vurderede vi i en større artikel om virtuel reality i Ekko #73.

En digital målgruppe
Sune Roland, som er kanalchef for TV 2 Zulu, mener, at det er den helt rigtige vej frem for at ramme seriens digitale målgruppe. 

”Zulus målgruppe er first movers på de digitale platforme, og derfor kigger vi hele tiden på, hvordan vi kan fortælle historier og udvide eksisterende programuniverser på nye måder, der i dette tilfælde både fungerer som markedsføring af serien, men også som en udvidelse af indholdet,” fortæller kanalchefen i en pressemeddelelse.

De nye miniafsnit er produceret af TV 2 i samarbejde med produktionsselskabet Mastiff, der producerer serien for TV 2 Zulu og kan opleves på seriens Facebook-side netop nu.

Den femte og sidste sæson af Sjit Happens har premiere mandag 23. januar på TV 2 PLAY og mandag 30. januar på TV 2 Zulu.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko