Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

19. juli 2016 | 14:56

Sommerblog 2 – Lavbudget er afgørende for fremtiden

Foto | Regner Grasten Film
Det er den velfortalte historie, som er altafgørende for succes, mener blogger Regner Grasten, hvis produktionsselskab står bag Villads fra Valby, som solgte over 85.000 billetter i biografen.

Min kære blog-kollega Kim Pedersen hader lavbudgetfilm og bruger mange timer på skemaer, der skal bevise, at de er en katastrofe for dansk film. Derimod mener Pedersen, at man kan sætte lighedstegn mellem dyre film og succes  et argument, der vil betyde øjeblikkelig fyring i Hollywood og total udelukkelse fra filmmiljøet.

Enhver med bare lidt forstand på film og filmøkonomi ved, at det er den gode historie, der er altafgørende for succes i biografen – ikke pengene. Regner Grasten Film har stor succes med lavbudgetfilm, hvor Bølle Bob, Veninder, Rich Kids, Winnie og Karina, Dig og mig og sidst Villads fra Valby har solgt mellem 65.000 og 200.000 billetter i danske biografer.

Hvis det er at ”proppe” lavbudgetfilm ned i halsen på biograferne, som Kim Pedersen udtrykker det i en blog, så er jeg sikker på, at alle biografer har været glade for at blive fodret med lavbudget. Men at højbudgetfilm skulle være den endelige formel for succes, er en påstand, der kun kan komme af uvidenhed om filmbranchen og dens virkelighed.

Vi må heller ikke glemme, at dogmefilmene var – på nær et par stykker – kæmpe succeser og med til at begynde den nye bølge for dansk film, men som rigtignok nu er ved at være et skvulp. Først og fremmest på grund af disse tåbelige påstande og angsten for at satse.

Kim Pedersen bruger billetsalget som målestok, men mange af de film er også i Biografklub Danmark, hvor tommelfingrerreglen er, at en film skal ses af over 350.000 for at være en økonomisk succes. Både på grund af den lave billetpris, men også, fordi filmlejen hurtigere falder af samme grund.

Det publikumstal har de færreste film opnået i de seneste år i Biografklub Danmark, og dermed har det kostet producenterne mange penge at satse på have de dyre film i biofgrafklubben.

Vinderne er biograferne, da de betaler mindre filmleje. Så ud fra det synspunkt er Kim Pedersen biograferne en god mand. Men han er ikke god for dansk film.

Når Kim Pedersen skriver, at den danske Al Medina blev set af 802 mennesker i biografen, så undlader han samtidig at fortælle, at den 30 millioner dollars dyre A Hologram for the King med Tom Hanks og vores egen Sidse Babett Knudsen kun blev set af 450 mennesker i de danske biografer.

Jeg tror, distributøren ville kysse fødderne på den store biografgud, hvis et stort filmbudget var lig med mange billetter. Vi er i et biografmarked, hvor flere og flere film sælger mellemgodt eller intet. Det er godt for biograferne, der konstant kan skifte ud, men dyrt for distributørerne og producenterne, og det gælder både amerikanske og danske film.

Derfor er det vigtigt at have en ordning, hvor der kan eksperimenteres, så den næste blockbuster kan findes. Hvis det bare er yesterday’s news-film, dør biografen i det lange løb.

Men hvor er Det Danske Filminstitut? Her giver jeg Kim Pedersen ret: Fiminstituttet svigter, men i modsætning til Pedersen mener jeg, at instituttet svigter på lavbudgetordningen.

Mere følger fra jeres sommerblogger.

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko