Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. juli 2014 | 16:09

Manuskriptforfatterne

I blog-serien om de ofte oversete i filmbranchen er turen nu kommet til manuskriptforfatterne. Om end der er mere fokus på manuskriptforfatterne end på fotograferne, som jeg lagde ud med, er der dog mange, der lever en tilværelse langt fra spotlyset.

Denne blog tager udgangspunkt i manuskriptforfattere, som har leveret historier til live action-spillefilm i perioden 2004-2013, altså de seneste ti år.

I undersøgelsen er der kun medtaget manuskriptforfattere, som er krediteret. Hvad der er foregået bag kulissen, har jeg selvfølgelig ingen viden om. Hvis flere står anført som manuskriptforfatter er de blevet vægtet ligeligt i alle vurderingerne. Når det for eksempel på Klovn står anført, at både Frank Hvam og Casper Christensen er manuskriptforfattere, er de begge respektive blevet tildelt filmens fulde tilskuerantal og fulde antal stjerner tildelt af anmelderne.

 

181 manuskriptforfattere har stået for 214 live action-spillefilm i perioden 2004-2013. Dokumentar og animationsfilm er ikke inkluderet. Gennemsnitligt er de 214 spillefilm blevet set af 132.264 tilskuere, og anmelderne har gennemsnitligt tildelt dem 3,6 stjerner.

41 kvinder og 140 mænd har bidraget til filmmanuskripter de seneste ti år, altså kun 22,7 % hunkøn. De 41 kvinder har dog været involveret i 36 % af periodens manuskripter.

Mændenes historier er gennemsnitligt blevet set af 134.190 tilskuere og har gennemsnitligt fået 3,7 stjerner af anmelderne, for kvinderne er tallene 125.640 og 3,4.

Det gennemsnitlige antal stjerner beror på anmeldelser i Politiken, Berlingske Tidende, Ekstra Bladet, B.T., Jyllands-Posten og Filmmagasinet Ekko.

Hele 57,7 % af manuskriptforfatterne har kun skrevet et enkelt manuskript, som er endt på biografernes lærred i de seneste ti år.

De mest prisvindende manuskriptforfattere er: Tobias Lindholm (ni), Kim Fupz Aakeson (syv), Anders Thomas Jensen (seks), Mogens Rukov (seks), Lars von Trier (fem), Rasmus Heisterberg (tre), Nikolaj Arcel (tre), Thomas Vinterberg (tre), Bo hr. Hansen (tre), Åke Sandgren (tre) og Nils Malmros (tre). Det skal bemærkes denne prisoptælling kun omfatter filmpriser specifikt for manuskript og gælder hele manuskriptforfatterens karriere.

De ti mest produktive manuskriptforfattere – eller 5,5 % af totalen – har stået for 38,8 % af filmene.

Helten over alle helte er Nikolaj Arcel, men blandt stjernerne finder man ligeledes Rasmus Heisterberg, Anders Thomas Jensen og Lars von Trier, om end sidstnævntes historier slet ingen publikumstække har i Danmark.

Man skal dog begræde, at Anders Thomas Jensen følte sig kaldet til at hjælpe med manuskriptet på Alle for to (2013), sådan noget trækker ned i svær grad.

 

På 18,2 % af filmene er instruktøren krediteret som ene-manuskriptforfatter. Disse film har resulteret i et anmeldergennemsnit på 3,5 stjerner og 80.811 i gennemsnitligt tilskuerantal. Det er typisk auteur-instruktører.

Når instruktøren lader andre manuskriptforfattere komme med ind over – eller baserer filmen på en anden manuskriptforfatteres historie – giver det et gennemsnitligt tilskuerantal på 155.906, men samme anmeldergennemsnit på 3,5 stjerner.

I 31,3 % af filmene har instruktøren slet ikke er været involveret i manuskriptet, og disse film giver det et anmelder gennemsnit på 3,1 stjerner og et tilskuerantal på 163.873.

I modsætning til de restende 68,7 %, hvor instruktøren har været involveret i manuskriptet. Under de forhold resulterer det i et anmeldergennemsnit på 3,6 stjerner og 132.352 i tilskuerantal.

Med andre ord: Rent statistisk får man det bedste kvalitetsmæssige resultat, når instruktøren udarbejder manuskriptet i samarbejde med andre. Omvendt er der størst garanti for højt tilskuerantal når instruktøren slet ikke har været involveret i manuskriptet. Men okay, det er statistik ...

Det skal dog understreges at for mange kokke øjensynligt fordærver maden rent kvalitetsmæssigt. Film med fire manuskriptforfattere, eller derover, får oftere bank af anmelderne.

 

Kun 17 % af manuskriptforfatterne ligger over gennemsnittet, når handler om både anmelderstjerner og tilskuerantal (se opgørelse nederst i bloggen). Af de resterende ligger 22 % over det tilskuermæssige gennemsnit og 23 % ligger over det gennemsnitlige antal anmelderstjerner. De resterende 38% ligger under i begge kategorier.

15 % af manuskriptforfatterne har skrevet historier som respektive gennemsnitligt ikke engang har kunnet tiltrække 10.000 tilskuere.

22 % af de film, manuskriptforfatternes historier er baseret på, har modtaget dumpekarakter af anmelderne.

En række manuskriptforfattere burde simpelthen have knækket deres pen!

 

De seneste ti år har set mange forskellige manuskriptforfatter-profiler. Her er en præsentation af seks af dem:

 

Nikolaj Arcel

 

Arcel skriver manuskripter til de film han selv instruerer, men skriver så sandelig også manuskripter til andre filminstruktører. Fuldstændig som dansk films anden manuskriptstjerne: Anders Thomas Jensen.

Af ”egne” film kan nævnes: Kongekabale (2004), De fortabte sjæles ø (2007) og En kongelig affære (2012).

Manuskripter skrevet til andre instruktører omfatter Klatretøsen (2002), Mænd der hader kvinder (2009) og Kvinden i buret (2013).

Arcel har modtaget følgende filmpriser for sine manuskripter: Sølvbjørn ved Berlin Filmfestivalen 2012 for En kongelig affære, en Robert-pris 2005 for Kongekabale og EuropaCinema Platinum Award 2004 også for Kongekabale. Samtlige priser er delt med Arcels faste skrivemakker, Rasmus Heisterberg.

Af kommende projekter fra manuskriptforfatteren Arcel, kan nævnes Mikkel Nørgaards Fasandræberne – filmatiseringen af den næste Jussi Adler Olsen-roman, der får biografpremiere 2. oktober i år.

 

Kim Fupz Aakeson

 

Aakeson er periodens mest produktive manuskriptforfatter. Hele fjorten danske film har vi set fra hans hånd i årene 2004-2013.

Største tilskuerantal fik Aakeson for historien til Ole Christian Madsens Prag (2006), ellers kan man ikke ligefrem påstå, at hans historier har haft nogen synderlig publikumstække, for eksempel Store planer (2005), Anklaget (2005), Lille soldat (2008), Værelse 304 (2011) og Viceværten (2012). De to sidstnævnte blev set af henholdsvis 1.792 og 1.515 tilskuere i de danske biografer.

Han har helt givet køb på folkelig opbakning.

Man kan sige Aakeson startede på toppen med manuskriptet til gigantsuccessen, Susanne Biers Den eneste ene (1999), men siden blev han en alvorsmand, og så gik det tilskuermæssigt jævnt ned ad bakke. 

Det kan undre - med en så beskeden gennemsnitligt folkelig opbakning - at Fupz er den manuskriptforfatter, som det i perioden er lykkes at få flest historier op på biografernes lærred. 

Hans seneste historie En du elsker (2014), instrueret af Pernille Fischer Christensen, har dog – men i vid udstrækning takket være Biografklub Danmark – opnået et pænt tilskuerantal. Pr. 29. juni er filmen set af 165.293 tilskuere og går fortsat i de danske biografer.

Han har modtaget syv priser for sine manuskripter: blandt andet en filmpris for bedste manuskript for Anklaget ved Filmfestivalen i Warszawa 2005, en bedste manuskriptpris ved Fantasporto 2007 for Rene hjerter samt en sær-Bodil i 2003 for sit bidrag til dansk films succes.

Aakeson har iøvrigt også skrevet historien til den biografaktuelle norske Kraftidioten, der har Stellan Skarsgård i hovedrollen. 

 

Mogens Rukov

 

Dansk manuskriptskrivnings godfather og mangeårig lærer på Den Danske Filmskole. Rukov er også en ofte benyttet manuskriptkonsulent.

Har i perioden 2004-2013 velsignet det danske biografpublikum med manuskripterne til Per Flys Drabet (2005) og Christoffer Boes Reconstruction (2003).

Derudover er det blevet til de mere beskedne Opbrud (2005) af Jacob Grønlykke, Gå i fred Jamil (2008) af Omar Shargawi og Juan (2008) af Kasper Holten.

Har gennem karriereren modtaget seks filmpriser, dog ingen i perioden 2004-2013. I baggrunden på ovenstående billede ses dog den Bodil, manuskriptforfatteren modtog i 2003 for sit bidrag til dansk films succes.

 

Mette Heeno

 

Den mest produktive kvindelige manuskriptforfatter er Mette Heeno og porteføljen er mildt sagt en blandet landhandel.

Der er alt fra Flugten (2009) og Ekko (2007) over Fakiren fra Bilbao (2004) og Supervoksen (2006) til Nynne (2005), Lærkevej – til døden os skiller (2012) og Talenttyven (2012).

Manuskriptforfatteren har i perioden været nomineret til et par Robert-priser: for manuskripterne til Ekko og Fakiren fra Bilbao.

Næste gang vi skal se en historie fra hendes pen, bliver Hella Joofs All inclusive, som får biografpremiere til jul.

 

Thorvald Lervad

 

Manuskriptforfatteren Thorvald Lervad har i perioden skrevet manuskripter til Bølle Bob – Alle tiders helt (2010) samt Anne-Grethe Bjarup Riis’ to film: Hvidsten gruppen (2012) og Tarok (2013)

Filmene er stærkt svingende både anmelder- og publikumsmæssigt.

Lervad har aldrig været blot i nærheden af filmpriser for sine skriverier. Til gengæld gav Henrik Queitsch i Ekstra Bladet ham dette fur med på vejen i forbindelse med Tarok: ”Udstyret med replikker, der lyder som en parodi på en gammel forestilling på Folketeatret.”

Jo, for resten: Thorvald Lervad er producenten Regner Grastens skrive-pseudonym. Grasten har i øvrigt benyttet forskellige stavemåder for sit pseudonym: Torvald Lervad og Torval Lervad.

 

Thomas Glud

 

I de seks Far til fire-film det danske biografpublikum har nydt i fulde drag, i seneste ombæring af serien, har ikke færre end seks manuskriptforfattere været involveret i perioden 2004-2013

Den gennemgående har været Thomas Glud.

Han står krediteret for manuskripterne til Far til fire – gi’r aldrig op (2005), Far til fire – i stor stil (2006), Far til fire – hjemmebane (2008), Far til fire – på japansk (2010), Far til fire – tilbage til naturen (2011) og Far til fire – til søs (2012). Alle instrueret af Claus Bjerre.

Ligesom med Thorvald Lervad har prisregnen ikke ligefrem ramt Glud. Til gengæld har over 2,4 millioner biografpublikummer oplevet hans historier på det store lærred. Det kan ikke mange manuskriptforfattere prale af. Den eneste, der overgår Glud i denne henseende, er Anders Thomas Jensen.

 

 

 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko