Cannes 2015
23. maj 2015 | 15:26

Cannes-barometer: Panelet er splittet

Foto | Luca Bigazzi
I Paolo Sorrentinos Youth spiller Michael Caine og Harvey Keitel to afdankede kunstnere, som sendes på et kurophold for at restituere både krop og sjæl. Filmen vinder Guldpalmen, hvis det står ti japanske Kuriko Sato i Ekkos kritikerpanel.

Alle nitten film er blevet vist i hovedkonkurrencen, og selvom én film har skilt sig lidt ud, er der langt fra enighed om, hvem der skal vinde Guldpalmen i morgen.

Af Mikkel Frederiksen

Hvis Cannes-barometeret er nogen indikation, kommer dette års jury anført af Coen-brødrene til at sidde og diskutere til langt ud i de små timer, før en endelig vinder af Guldpalmen bliver fundet.

De syv medlemmer af Ekkos kritikerpanel har valgt seks film til deres favorit og er dermed langt fra enige, som man kan se her.

En film har dog vundet to af panelets stemmer og er dermed lille favorit. Den er også festivalens altoverskyggende overraskelse.

Mørk og human frontløber
Debutanten László Nemes’ Son of Saul har brændt sig fast på panelets nethinde med en klaustrofobisk kameraføring, som dokumenterer kz-lejrenes rædsel.

Den får topkarakter af en række af panelets medlemmer, og Ekkos chefredaktør har sammen med norske Kjetil Lismoen fra magasinet Rushprint valgt den som favorit. Lismoen lægger særlig vægt på filmens nytænkning af en ellers veludforsket genre.

”Med Son of Saul har instruktør og medforfatter László Nemes bedrevet en film, der med et originalt koncept puster nyt liv ’holocaust-genren’,” udtaler han.

”Med fokus på en enkelt mands forfærdelige oplevelser formår Son of Saul at fortælle en universel historie med en skrækindjagende billedside. Det er en mørk og foruroligende film båret af en human vision.”

Italienerne også med
Son of Saul skal dog ikke vide sig for sikker. Carol er elsket af alt og alle på dette års festival, og Cannes-barometeret er ingen undtagelse. Todd Haynes’ lesbiske kærlighedshistorie er gået lige i hjertet på panelet, og den har barometerets højeste snit på 3,6.

Lee Marshall, der arbejder for britiske Screen og er fast anmelder for Ekko, har valgt den som sin favorit.

Paolo Sorrentino er også populær. Den 44-årige instruktør, som konkurrerede om palmen for to år siden med Den store skønhed, deltager i år med Youth, og panelet kunne godt se det smukke i hans historie om at ældes med ynde.

Den har næsthøjeste snit lige under Carol med 3,4 og den er en vinder i japanske Kuriko Satos øjne. Hun kan slet ikke stå for Sorrentinos unikke livssyn.

Youth er en ener, en helt original vision, hvis melankolske atmosfære lyses op af smagfulde præstationer, som man ikke kan undgå at blive forført af,” mener kritikeren fra filmmagasinet Cut.

Generelt er panelet glad for de italienske maestroer. Nanni Morretti, der vandt palmen i 2001 med Sønnens værelse, er i konkurrence med Mia madre, som ud over et respektabelt stjernesnit på 2,9 også er Guldpalme-favorit hos Ariane Allard fra det franske filmblad Positif.

Kongeligt drama
Kampen om panelets gunst har været helt åben indtil i dag, hvor Justin Kurzels Macbeth blev vist som sidste film i hovedkonkurrencen.

Og den film har taget Damon Wise fra britiske Empire så meget med storm, at han har flyttet sin palme fra Denis Villeneuves Sicario til Macbeth.

”Justin Kurzels visuelt mageløse version af Shakespeares klassiske tragedie respekterer sit ophav, samtidig med at den udfordrer det,” udtaler Damon Wise og fortsætter:

”Roman Polanskis version havde premiere i Cannes i 1972, og Macbeth er en værdig opdatering med storslåede præstationer af stjernerne Michael Fassbender og Marion Cotillard. Til sidst bryder den ulmende dommedagsstemning ud i et helvedesmareridt.”

Kampsport-fuldtræffer
Sidste favorit er Hou Hsiao-hsien og hans The Assassin. Den har et prangende snit på 3,1 og opfattes af mange som festivalens smukkeste film.

Det bider amerikanske Stephanie Zacharek fra The Village Voice også mærke i og hylder Hsiao-hsiens personlige udvikling som instruktør.

”Hou Hsiao-hsiens første forsøg i kampsport-genren er en fuldtræffer. Kampscenerne er tempofyldte, men samtidig umiskendeligt Hou,” siger Stephanie Zacharek.

”Han har altid været en begavet visuel instruktør med hang til lange, tilbagelænede indstillinger, som drager tilskueren til sig. Med The Assassin, filmet af mesterfotografen Mark Lee Ping Bing, har han skabt sin måske smukkeste film til dato.”

Hvilken film, der vinder Guldpalmen, afslører festivalens jury med formændene Joel og Ethan Coen i morgen søndag kl. 19.

Kommentarer

Cannes-barometeret

I Cannes uddeler Ekkos kritikerpanel stjerner til Guldpalme-kandidaterne, ligesom de udvælger deres favorit.

Panelet er sammensat af kritikere fra hele verden.

Siden opdateres dagligt, indtil festivalen kårer Guldpalme-vinderen søndag 24. maj.

Se Cannes-barometeret.

© Filmmagasinet Ekko