Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

02. apr. 2013 | 11:52

De tapre filmimportører

02. apr. 2013 | 11:52

De tapre filmimportører

Flere tror fejlagtigt, at biograferne selv hjemtager udenlandske film til de store lærreder. Men sådan hænger det ikke sammen.

Import af film fra udlandet til de danske biografer, sker gennem selskaber, som har specialiseret sig i dette. De største amerikanske filmselskaber: Sony Pictures, Universal Pictures, Paramount Pictures, 20th Century Fox Film Corporation, Walt Disney Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer Pictures, Warner Bros. og Lionsgate/Summit har alle enten selvstændige datterselskaber i Danmark, eller har indgået distributionsaftale med en dansk filmudlejer. Beslutningen om distribution og strategi for markedsføring i Danmark af disse selskabers film, foregår i overvejende grad i Hollywood.

Men det samlede filmrepertoire i de danske biografer består af meget mere end danske titler og film fra de store amerikanske filmstudier. Over halvdelen af filmene hjemtages af et ofte overset element, i filmenes vej til biograflærredet: danske filmimportører.

Beslutningen om import sker som regel på manuskriptplan, på hvis grundlag filmimportøren sikrer sig rettighederne til filmens kommercielle udnyttelse inden for rigets grænser, eller som ofte: for hele Skandinavien. Rettighederne dækker sædvanligvis både biograf-, dvd-, VoD og tv-visning og sker på grundlag af en forudbetaling, som er med til at finansiere spillefilmen.

Det er blandt andet på den måde spillefilm bliver finansieret: gennem territorial rettighedsafgivelse på grundlag af forudbetaling. Man kan i den henseende roligt frygte for fremtidens kvalitetsfilm, hvis denne form for finansiering uddør. Hvilket der er stor risiko for, idet enkelte filmskabere er ved at skyde sig selv i foden, i ønsket om at hele verden skal kunne få adgang til deres film fra første færd gennem digitale platforme uden nogen erstatning for den konventionelle finansieringsform.

Mange i den danske filmindustri fæstner deres lid til, at det bliver de store danske og multinationale VoD-udbydere, der i fremtiden bliver finansieringskilde til danske kvalitetsspillefilm. That remains to be seen ...

107 spillefilm blev selvstændigt importeret til de danske biografer i 2012 og 53 % af de importerede film var af høj kvalitet. I denne sammenhæng vurderes film værende af høj kvalitet, såfremt de danske filmanmeldere i gennemsnit gav filmen fire stjerner eller herover.

Idet filmimport til det lillebitte danske marked kan være en overordentlig risikofyldt forretning, sker det også, at beslutningen om en films import først tages, når det færdige resultat foreligger. Det er derfor danske filmimportører er overordentlig aktive i forbindelse med filmfestivaler, som har et kommercielt marked løbende ved siden af festivalaktiviteten, som f.eks. Cannes, Berlin, Toronto og Sundance.

I Danmark findes der elleve importører af kvalitetsspillefilm, fra små hobbyagtige virksomheder til de helt store, som f.eks. Nordisk Film og SF Film. Og nej, sidstnævnte er ikke en måde hvorpå et af de politiske partier forsøger at fylde den slunkne partikasse. SF står for Svensk Filmindustri.

Om end både Det Danske Filminstitut (DFI), Nordisk Film & TV Fond og EU har støtteordninger til import af kvalitetsfilm til Danmark, sker det i overvejende grad på filmimportørens egen regning og risiko – og højner den gennemsnitlige kvalitet i biografernes repertoire betragteligt. Som det kan ses af ovenstående skema sker import af kvalitetsfilm med stærkt skiftende held og nogle af importerne må da også betragtes som ren filantropi. Der er derfor god grund til at hylde disse tapre mænd og kvinder, som holder kvalitetsfilmens fane højt i Danmark.

Nedenstående en gennemgang af de enkelte aktører i den danske filmimport, på grundlag af deres aktiviteter i 2012, hvor det skal understreges at udenlandske film, hvor selskabet har været medproducent, ikke er medtaget. Denne blog handler udelukkende om selvstændig filmimport.

Miracle Film
Selvstændig importør af film, ejet af filmentusiasten Jes Graversen. Selskabet er sammen med Camera landets største importør af kvalitetsfilm. Ligesom Camera Film, hjemtages kun film, som har kvaliteten i orden og fejlskudene er få. Blandt fuldtræfferne fra 2012, kan blandt andet nævnes: Take Shelter, Albert Nobbs, Forbudt kærlighed og Ai Weiwei: Never Sorry.

Camera Film
Camera Film er Grand Teatrets distributionsarm, som til stadighed sikrer opretholdelsen af et repertoire af meget højt kvalitetsmæssigt niveau i Grand Teatret. Selskabet ejes af Annette Trampedach samt de to daglige ledere: Kim Foss og Mette Søgaard. Landets ubestridt førende importør af kvalitetsfilm. Hver enkelt film udvælges nøje og lanceres med kompetent og nænsom hånd i biograferne. Fejlskud er meget få og blandt importerne findes som regel årets bedste film. I 2012 velsignede Camera Film os blandt andet med Shame, Martha Marcy May Marlene, Searching for Sugar Man, Amour, Tyrannosaur og Holy Motors.

Øst for Paradis Film Distribution
Den århusianske biograf Øst for Paradis’ distributionsarm, som er med til at underbygge biografens kvalitetsprofil. Selskabet drives af Line Daugbjerg Christensen og Ditte Daugbjerg Christensen, som de overtog efter blandt andre deres far, Ole Bjørn Christensen. Samtlige selskabets importer var af høj kvalitet, bortset fra fuseren Reindeer Spotting af Joonas Neuvonen, som fik hård medfart af både publikum og anmelderne. Paradispigernes to esser i 2012 var Drengen på cyklen og Monsieur Lazhar. Beklageligvis værdsættes selskabets importer ikke synderligt af det danske publikum: De øvrige otte importerede film blev respektive set af under 2.000 tilskuere, de fem endda af under 500.

Scanbox Film Distribution
Selvstændig importør af film til det skandinaviske marked, med repræsentation i alle nordiske lande. Bl.a. takket være De urørlige, landets mest succesfulde importør af kvalitetsfilm. At selskabet også importerede Taken 2, LOL og Bachelorette tilgives let, når øjnene rettes mod førstnævnte, samt The Artist, Hvad gør vi nu?, A Dangerous Method og Woody Allen: A Documentary. I øvrigt fast importør af Woody Allens film i Danmark.

Mis Label
Selvstændig import af film for det danske marked i samarbejde med øvrige skandinaviske importører. United International Pictures, som håndterer distribution af bl.a. Paramount og Universals film i Danmark, varetager distributionen af Mis Labels importer. Det er vanskeligt at finde en rød tråd i dette selskabs importer, her trives øjensynligt både ret og kravl. Det vil sikkert komme som en overraskelse at selskabet, som importerede rædslerne Du kan vente dig, Piranha 3DD og The Expendabels 2, også havde modet til This Must Be the Place, Looper, Barbara og Killing Them Softly.

Angel Distribution A/S
Selskabet ejes af de danske filmproducenter Mogens Glad og Poul Erik Lindeborg og importvirksomheden må betegnes som ren filantropi. Importen er 100 procent stringent og der hjemtages udelukkende kvalitetsfilm, i 2012 blandt andet Your Sister’s Sister, Take This Waltz og En kat i Paris.

SF Film
Svensk Filmindustri er en filmimportør, som dækker hele Skandinavien, og ejes af den svenske mediemastodont Bonnier. Som det kan ses af ovenstående skema, havde SF Film rimelig held med import af kvalitetsfilm og spydspidserne var i 2012: Dame, konge, es, spion, Hvad med Kevin?, Kamæleonen og Lawless. Selskabet havde dog også fejltrin, blandt andet Wallis og Edward og Chernobyl Diaries.

Reel Pictures
Helt ny importør af kvalitetsfilm, bl.a. til understøttelse af Empire Biografens profil. Selskabet ejers af den daglige leder af Empire: Mette Schramm. Selskabet er det seneste skud på stammen og fik en rigtig god start med Wim Wenders’ Pina. Sammen med selskabets to øvrige film i 2012: Weekend og Keep the Lights On, lover dette selskabs entré på importscenen rigtig godt for fremtiden.

Sunrise Film Distribution
Selvstændig importør af kvalitetsfilm, ejet af Peter Bendtsen. At filmimport kan være en risikobetonet branche, blev bekræftet til fulde, da selskabet blev begæret konkurs i september 2012. Selskabet havde kun 2 importer i 2012: den vellykkede Almanya – Velkommen til Tyskland, og den knap så vellykkede Sound of Noise, som i øvrigt kun blev set af 283 tilskuere.

Nordisk Film Distribution A/S
Som navnet angiver, er dette selskab en division af Nordisk Film, som er ejet af Egmont Fonden. Selskabets importaktivitet dækker, som SF Film, hele Skandinavien. Man fornærmer næppe nogen, når det kan fastslås, at Nordisk ikke har fokus på import af kvalitetsfilm. Titler som Scoreturen, Ghost Rider 2, Act of Valor og Lockout, som alle fik horrible anmeldelser, var kendetegnende for selskabets importvirksomhed i 2012. En enkelt kvalitetsfuldtræffer, ud af selskabets ti importer, blev det dog til: Steven Soderberghs Haywire, som dog beklageligvis ikke fandt et publikum i Danmark

Scandinavian Culture Film Distribution
Selskabet er en ren hobbyvirksomhed, med meget sporadisk import fra de øvrige nordiske lande. Selskabet ejes af filmentusiasten Jesper Larsen. Selskabets aktivitet begrænsede sig i 2012 alene til den mesterlige svenske Avalon, instrueret af Axel Petersén, som dog kun tiltrak mikroskopiske 519 danskere til biografernes mørke.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko