Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

31. jan. 2014 | 23:26 - Opdateret 01. feb. 2014 | 21:25

Oscar: Jagtens store problem

Foto | Zentropa
Mads Mikkelsen i Jagten. God grund til at se bekymret ud.

I årtier har medlemmer af Oscar-akademiet beviseligt skullet se samtlige fem kandidater i kategorien ”bedste fremmedsprogede film”.

Sådan er det ikke mere.

Alle akademiets 6028 stemmeberettigede kan i år stemme i nævnte kategori uden at skulle bevise, at de rent faktisk har set filmene.

Når stemmeurnerne åbner den 14. februar, vil Oscar-akademiet have udsendt dvd’er af de nominerede film til samtlige stemmeberettigede.

De fem nominerede i kategorien ”bedste fremmedsprogede film” er: Jagten (Danmark), The Broken Circle Breakdown (Belgien), Den store skønhed (Italien), The Missing Picture (Cambodia) og Omar (Palæstina).

I et brev til akademi-medlemmerne vil formanden for komitéen opfordre akademimedlemmerne til at se filmene, inden de stemmer.

Men vil de nu også det?

Man kan roligt formode, at de slet ikke vil have tid til at se de mange film, de skal stemme om. 

Kategorien med de fremmedsprogede film er særlig udfordrende.

Ikke mange af akademiets medlemmer har nået at fange dem, mens de gik i de amerikanske biografer. Og mange i filmindustrien frygter, at de stemmeberettigede, efter at have set de første tyve minutter af filmene, begynder at ”spole” eller stopper med at se filmen, hvis den ikke fænger.

Og samtidig er alle filmene med undertekster. Det er en særlig udfordring for mange af de stemmeberettigede, som tæller mange ældre mennesker.

Og hvor efterlader det så det danske håb Jagten?

Hvis man frasorterede de stemmeberettigede, som rent faktisk har set alle fem film, og lader deres selvstændige vurdering råde, efterlades de øvrige til at kigge sig over skulderen for at finde ud af, hvilken film de skal stemme på.

Og her ser det faktisk ret sort ud for Jagten.

Den Golden Globe-pris, som blev tildelt Den store skønhed, vil stå forrest i erindringen. Jagtens priser i Cannes vil henstå i glemslens tåger, og ligeledes vil de overstrømmende anmeldelser i de amerikanske medier.

Der er fire elementer, som skal medtages, når man skal vurdere filmenes chancer. Og her tages slet ikke hensyn til, om de er gode eller ej. For selvfølgelig er alle filmene i kategorien gode, og selvfølgelig har de alle fået gode anmeldelser.

De fire elementer er:

– Premieretidspunkt i de amerikanske biografer. Jo tættere på uddelingen, jo bedre.

– Antal og tyngde af priser filmene er blevet tildelt i andre uddelinger.

– Hvor stor genstand for opmærksomhed filmene har haft i USA, herunder hvor meget de har indtjent i de amerikanske biografer.

– I hvor stor udstrækning lobbyvirksomhed er lykkes for filmens bagmænd.

I vurderingen af disse elementers indflydelse er The Broken Circle Breakdown, Omar og The Missing Picture chanceløse.

Det efterlader Jagten og Den store skønhed, som har favoritværdigheden.

Beklageligvis taber Jagten til Den store skønhed.

Jagten havde premiere i USA helt tilbage 12. juli, og har indtjent $610.000 i biograferne og blev forbigået af Golden Globes.

Den store skønhed havde i USA premiere 15. november, og har hidtil indtjent $1,5 million og vandt en Golden Globe.

Hvad man heller ikke skal glemme er, at Jagten siden 29. september ikke har haft visning i de amerikanske biografer. Den store skønhed, derimod, går fortsat i hele 51 amerikanske biffer og har fået et kæmpe boost, efter filmen blev tildelt en Golden Globe.

Det er henleder for alvor opmærksomheden på Den store skønhed.

Ved at belønne Den store skønhed vil akademimedlemmerne på en og samme tid fremme biografoplevelsen, hvorimod en belønning til Jagten alene vil fremme vod.

Det kræver ikke megen indsigt, at forudsige hvilken platform akademimedlemmerne lægger mest vægt på. Ikke mindst på grund af indtægterne.

Begge film står lige i vurderingen i Rotten Tomatoes: 93 %.

For Jagten er der således kun ét håb tilbage: At lobbyvirksomheden bliver succesfuld. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko