Nyhed
13. mar. 2016 | 23:39 - Opdateret 15. mar. 2016 | 09:45

Polsk tv undsiger landets Oscar-vinder

Foto | Sylvester Kazmierczak
Oscar-vinderen Ida er en fiktion om en jødisk nonne, der lærer sine forældres forfærdelige skæbne under Anden Verdenskrig at kende. Men da filmen for nylig blev vist på polsk tv, advarede stationen om, at filmen er historisk ukorrekt.

Kritikken hagler ned over en polsk tv-station, fordi den har kaldt Ida historisk ukorrekt i en introduktion til filmen. Sagen trækker tråde til Ungarn – og Danmark.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Sidste års polsk-danske Oscar-vinder Ida er historisk ukorrekt og et angreb på den polske folkeånd.

Dette overraskende budskab blev Pawel Pawlikowski Ida indledt med i en introduktion, da den statsstøttede, polske tv-station TVP viste filmen 25. februar i år.

Det tolv minutter lange optaktsprogram fortsatte uden ophold over i selve Ida, så seerne kunne tro, at det var en del af filmen.

Introduktionen med navnet Around Ida var sammensat af klip fra Ida og kommentarer fra kommentarer fra TVP’s filmanmelder Krzysztof Klopotowski og historiker Piotr Gursztyn samt en repræsentant fra Anti-Defamation League. Foruden anklagerne om historisk ukorrekthed og upatriotisk agenda beskyldte Klopotowski i introduktionen Ida for at anlægge et pro-jødisk synspunkt.

”Hvis ikke filmen bidrog til forsvaret af jøderne i den polsk-jødiske konflikt, ville den aldrig have fået en Oscar,” lød hans svada.

Polakker svigtede jøderne
Ida
– som af co-produceret af danske Phoenix Film – handler om den unge nonne Ida, der i 1960’erne opsøger en fjern slægtning og opdager, at hendes jødiske forældre blev slået ihjel under Anden Verdenskrig af polakker, som ellers skulle skjule for nazisterne.

Det er belysningen af dette dunkle kapitel, som er faldet tv-stationen for brystet, og som man har følt behov for at lægge en distance til.

Men efterfølgende er stationen selv blevet mødt af massive protester fra flere fronter. Den polske instruktørforening har således skrevet et åbent brev til tv-stationens ledelse.

”For første gang i de frie polske mediers 25 år lange historie er en film blevet introduceret af en ideologisk fortolkning, som ikke præsenterer seeren for en analyse af filmens tema eller kunstneriske kvalitet, men i stedet gennemtvinger ’den eneste korrekte’ fortolkning,” lyder det i brevet.

Også European Film Academy, der er en sammenslutning af europæiske filmfolk, har luftet deres bekymring i en officiel udtalelse.

”Mens bestyrelsen i European Film Academy forsvarer mangfoldigheden af meninger om film og retten til at diskutere dem åbent, kan vi ikke acceptere manipuleringen af en sådan diskussion med en ensidig bedømmelse forud for visningen af Ida,” skriver European Film Academy.

Nye politiske vinde
Blandt underskriverne af brevet fra den polske instruktørforening er to af landets største instruktører, den tredobbelte Oscar-nominerede Agnieszka Holland og Oscar-modtageren Andrzej Wajda.

Holland ser TVP’ behandling af Ida som et tegn på, at der er kommet nye politiske magthavere i landet.

”En objektiv fortælling, der også trækker polakkernes ugerninger frem, er en historiefortolkning, som dagens myndigheder mener har til hensigt at skabe skamfølelse,” siger Agnieszka Holland til det norske magasin Rushprint.

”Men dette er forbrydelser, som utvivlsomt er begået af polakker mod jøder, også under besættelsen. Disse forbrydelser er også blevet studeret af polske historikere, og flere tidligere præsidenter har erkendt, at de har fundet sted,” siger Holland og tilføjer, at landets nye præsident, Andrzej Duda, har kritiseret, at Polen har undskyldt for fortidens forbrydelser.

DR2 syltede kritisk dokumentar
Lignende censursager kender vi dog også fra andre lande, herunder Danmark. Herhjemme var fortegnet dog vendt om, idet det var en kritik af jødiske grupper, som mødte modstand på en tv-station.

I februar 2011 udgav Ekko den israelske Yoav Shamirs dokumentar Defamation på en dvd, der fulgte med magasinet. I filmen anklager Sharmir, der selv er jøde, jødiske interesseorganisationer for at overdrive antisemitismens udbredelse.

På det tidspunkt havde DR2 ligget inde med rettighederne til at vise filmen igennem længere tid, men havde endnu ikke sendt den af grunde, som Ekko stillede spørgsmålstegn ved.

DR2’s daværende kanalchef Arne Notkin problematiserede selve filmens præmis, og ifølge kanalens daværende dokumentarchef Mette Hoffmann Meyer overvejede man i den forbindelse at påklistre filmen et introskilt, der gjorde opmærksom på, at dokumentaren er subjektiv og ikke kommer hele vejen rundt om sit emne.

Efter Ekko tog sagen op, valgte DR2 at sende filmen. Det blev uden introskilt, men sammen med Andrew Goldbergs Antisemitisme i det 21. århundrede, der fremlægger det modsatte synspunkt end Defamation.

Ungarsk parti imod Oscar-vinder
Et nyere eksempel, der minder om Ida-sagen, er dette års Oscar-vinder for bedste udenlandske film, Sauls søn. Heller ikke den er ubetinget populær i hjemlandet Ungarn.

Selv om filmen siden sin premiere på Cannes-festivalen i maj sidste år har høstet umanerligt flotte anmeldelser, er flere højrenationale politikere utilfreds med filmens tema, som sætter fokus på ikke mindst ungarske jøders udslettelse i Auschwitz. Det ungarske og stærkt højreradikale parti Jobbik har kritiseret, at staten overhovedet har støttet produktionen.

”Den ungarske stat støtter den anden film om holocaust på bare ti år, mens nogle af landets største triumfer endnu ikke er blevet hyldet på film. Hvis Jobbik kommer i regering, vil vi sætte en stopper for holocaust-industriens filmproduktion,” udtalte Jobbik-partiets næstformand Előd Novák, efter Sauls søn modtog statslig filmstøtte i 2013.

Og filmens succes på Cannes sidste år ændrede ikke på det synspunkt. Jobbik er Ungarns tredjestørste parti, og på sin Facebook-side skrev næstformanden kritisk om filmen i maj sidste år.

”Nu forventer man, at jeg skal bøje mig for den ungarske Holocaust-films internationale succes. Men det er ikke kun for sjovt, når man siger, at den største jødiske festdag er, når Oscar-priserne deles ud,” skrev Előd Novák.

Trailer: Ida

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko